מהו רכב ציבורי?

קוויק סרוויס - שירותי הסעות והשכרת מיניבוסים

 

דרגות רישיון הנהיגה בישראל מחולקות לקטגוריות בהתאם לחלוקה האירופאית.

ניתן להבין וללמוד את הקטגוריות בקלות, הן מופיעות בגב כל רישיון נהיגה והן מגדירות סוגי רכבים, למשל:

A  אופנועים, B רכב פרטי, C  משאיות, E גורר נתמך (טריילר), 1 טרקטורים, ו D  – רכב ציבורי שבשונה מעט מיתר הקטגוריות, שמגדירות כאמור בעיקר את כלי הרכב, קטגורית רכב ציבורי מגדירה גם את אופן השימוש ברכב – נסיעה בתשלום, ומספר הנוסעים שניתן להסיע ברכב.

סוגי רשיונות לרכב ציבורי:

D – אוטובוס ללא הגבלת מספר נוסעים בתשלום ובהתאם לרישיון הרכב

D1 – מונית – מאפשרת הסעת 16 נוסעים בתשלום (בנוסף לנהג) למחזיק רישיון לרכב פרטי B
או 19 נוסעים בתשלום (בנוסף לנהג) למחזיק רישיון למשאית. בנוסף לרישיון הנהיגה כמובן שכדי לעבוד במונית צריך מספר למונית וכו'.

D2 – אוטובוס זעיר ציבורי – מאפשרת הסעת נוסעים בתשלום בחברת הסעות, אך לא במונית (לכן דרגה זו ככל הנראה תתבטל בקרוב…)

3D – אוטובוס זעיר פרטי – קצת שונה מיתר דרגות הרישיון בקטגוריה המאפשרות להסיע נוסעים בתשלום, לאוטובוס זעיר פרטי ניתן להסיע עד 16 נוסעים (בנוסף לנהג) למחזיק רישיון לרכב פרטי B
או 19 נוסעים בתשלום (בנוסף לנהג) למחזיק רישיון למשאית ללא תשלום ולמטרות פרטיות בלבד.

קטגוריית רכב ציבורי מרכיבה מספר כלי רכב, כאשר הקטגוריה הדרגה הגבוה  ביותר D – אוטובוס כוללת בתוכה את יתר הדרגות שתחתיה. כלומר, מחזיק רישיון נהיגה לאוטובוס רשאי לנסוע גם ב D1 מונית באוטובוס זעיר. מחזיק רישיון למונית רשאי לנסוע באוטובוס זעיר וכו'.

מה נדרש על מנת להוציא רשיון מסוג זה?

כיום ישנה קשת רחבה של אפשרויות תעסוקה בתחום של הסעות ורכב ציבורי, ישנו ביקוש אדיר וחסרים כ 4000 נהגים לתחבורה ציבורית, ועוד אלפי נהגים חסרים לתחבורה הפרטית! כדי להוציא רישיון לרכב ציבורי יש לעבור שני שלבים. שלב ראשון צריך שמשרד התחבורה ייתן אישור עקרוני שהמועמד רשאי להוציא רישיון לרכב ציבורי. לשם כך הוא יערוך בדיקות ומבחני מיון והתאמה (בין היתר בודקים עבירות תנועה, עבירות פליליות, מצב רפואי, מצב נפשי) ובקיצור הם מעוניינים לפני שבכלל מגישים את המועמד ללימודי קורס לבחון שהמועמד מתאים להסיע איתו ציבור (לדוגמה אדם שנתפס נוהג בשכרות, או יש לו שלוש עבירות תנועה חמורות בשלוש שנים אחרונות או אדם עם חשש לאיבוד הכרה והתעלפויות, הוא לא מועמד שיהיה זכאי להוציא רישיון לרכב ציבורי ולהסיע איתו 16 נוסעים או יותר…). זו גם אחת הסיבות שלהערכתנו, חברות כמו UBBER  לא יעברו מסך בישראל… לאחר מעבר בהצלחה של מבחני מיון והתאמה ובהמלצת ועדה של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. משרד הרישוי שולח למועמד אישור / הפנייה ללימודי קורס רכב ציבורי

פרטים על קורס רכב ציבורי:

בקורס לומדים: דיני תעבורה עם התייחסות לדינים הנוגעים לרכב ציבורי, יחסי אנוש, נהיגה נכונה, נהיגה מונעת, כלים בסיסיים לשימוש בשפה האנגלית (למי שלא יודע מילה אין מה לחשוש, עבורם בדיוק מכוונים לימודי האנגלית על מנת שנהג רכב ציבורי ידע לתקשר ברמה בסיסית עם תיירים וכו'), הכרת הרכב הציבורי, כיבוי אש, זיהוי אמצעי חבלה, עזרה ראשונה ועוד. משך הקורס העיוני הוא כשלושה שבועות במסגרת של לימודי בוקר אינטנסיביים (כמעט כל יום א-ה מ 8:40 – 15:40) או כחודשיים וחצי במסגרת לימודי ערב המבוססים על כ שלושה / ארבעה מפגשים בשבוע. בנוסף, יש לעבור השתלמות מעשית, שיעור נהיגה אחד לפחות על אוטובוס זעיר וטסט, או חבילת שיעורי נהיגה על אוטובוס וטסט. לאחר מעבר בהצלחה של הקורס העיוני וקבלת תעודת גמר ממשרד הכלכלה המפקח על הקורס ומעבר בהצלחה של מבחן הנהיגה המעשי – טסט – זכאים להוצאת רישיון נהיגה לרכב ציבורי ממשרד הרישוי.

כמה זה עולה לנו?

לא הרבה, ושווה, סדר גודל של כ 6000 שח למונית כ 12000 שח לאוטובוס (אם משקללים וסוכמים את מחיר הקורס, מחיר שיעורי הנהיגה, כ 2000 שח אגרות שהולכות למדינה ולמשרד הבריאות – המכון הרפואי וכו')
אבל… יש הרבה מאוד אפשרויות למימון הקורס, החל מקרנות ממשלתיות, ביטוח לאומי, לשכת התעסוקה, ללא כל התחייבות או דרך תחבורה ציבורית המבטיחה גם עבודה תמורת התחייבות לעבודה ועוד.

נהג מתחיל יכול להשתכר ב14000 ברוטו, כך שעלות כל ההכשרה בסוף עולה בערך כמו חודש משכורת… שווה!!!

בהצלחה